Ville Kalliala      

         Golfopetusta vuodesta 1983           

Soketti on kiusallinen vaiva

Soketti on kiusallinen vaiva jota moni pelkää. Ongelmasta pääsee helpommin eroon kun tietää mistä ongelma johtuu ja miten ongelman voi korjata.

Socket tai shank, soketti.

Soketti on se kohta rautamailan lavassa johon mailan varsi kiinnittyy. Sokettilyönnissä pallo osuu tähän kohtaan mailaa. Soketteja tulee silloin kun maila on osumahetkellä kauempana pelaajasta kuin alkuasennossa. Soketti lennättää pallon oikealle. Puumailalla vastaava kohta mailasta on mailan kanta. Kantaosumasta pallo lähtee vasemmalle.

Talvallisin tapa lyödä soketti on mailan tuleminen palloon "ulkoa", jolloin käsivarret tai ranteet työntävät mailan ennen osumaa kauemmaksi kuin oli tarkoitus.

Toinen yleinen tapa on viedä maila osuman jälkeen saatossa liikaa "ulos", jolloin maila on liian kaukana osuman jälkeen.

Kolmas tapa lyödä soketti on sellainen, jossa maila kulkee osumassa oikeaan suuntaan, mutta kulkee hieman liian kaukana. Tällaisessa lyönnissä pelaajan paino siirtyy usein lyönnin aikana varpaiden suuntaan. Painon pitäminen alkuasennossa enemmän varpailla voi auttaa asiaa. Toinen tavallinen syy kokonaan liian kaukana kulkevaan mailaan on turhan matala (flat) taaksevienti, joka menee "pesäpallolyönnin kaltaisesti" matalalle selän taakse. Pystympi taaksevienti voi auttaa asiaa.

Sokettia voi korjata seisomalla kauempana pallosta. Aina siitä ei ole apua.



Alla olevista videoista voi olla apua sokettiongelmaan.

Soketti on kiusallinen vaiva. Soketti syntyy kun pallo osuu mailanlavan ja varren kiinnityskohtaan. Puumailalla sama osuma on kantaosuma.


Tavallisin syy sokettiin on ulkoa palloon tuleva maila.

 Ulkoa sisään tuleva maila. Ohjurista on apua.


Toiseksi tavallisin syy sokettiin on ulos menevä maila.


Syy sokettiin voi olla etäisyydessä. Kauempana seisomisesta saattaa olla apua.


Pystymmästä svingistä saattaa olla apua.


Tii pallon vieressä sisäpuolella saattaa auttaa.


Tii pallon vieressä ulkopuolella saattaa auttaa.


Sokettiongelmaa voi autta harjoittelemalla 2 pallolla. Tähdätään ulompaa palloa ja lyödään lähempänä oleva pallo.

Sokettiongelmaa voi parantaa kun harjoittelee osumaan tahallaan mailan kärkeen.


Sokettiongelmaa voi parantaa pienentämällä osumakohtaa mailanlavassa.


Täplä mailanlavassa voi auttaa keskittymistä mailan kärkeen osumiseen. Teipattu mailan kantapuoli pienentää mailan lavan osuma-aluetta. Kokeilemisen arvoisia asioita jos on sokettiongelma.