Ville Kalliala      

         Golfopetusta vuodesta 1983           

Aseta pyyheliina pallon taakse

Pyyheliina pallon takana auttaa osumaan palloon puhtaasti. Hyvässä lyönnissä maila osuu ensin palloon ja vasta sen jälkeen kevyesti mattoon, ja pyyheliina pysyy paikallaan.





Lyö palloja edestakaisilla svingeillä rivistä

Tästä harjoituksesta on hyötyä moneen asiaan:

Lyönnin tempo muuttuu tasaiseksi.

Lyönnistä tulee rento.

Lyöntiin saa lisää osumavarmuutta pienessä ajassa.

Lyöntiin valmistautuminen nopeutuu.

Moni pelaaja osuu palloon paremmin kuin lyömällä tavalliseen tapaan.

Harjoitsusvingin saa siirrettyä lyöntii pallon kanssa.



Vasen käsivarsi suorana

Vasen käsivarsi suorana on ohje johon varmasti jokainen golfinpelaaja on joskus törmännyt. Ohje on hyvä, mutta sitä ei pidä ottaa kirjaimellisesti.

Taakseviennissä vasemman käsivarren on hyvä olla niin “pitkä” kuin suinkin mahdollista. Mitä pidempi vasen käsivarsi, sen laajempi ja tehokkaampi kaari mailan heilahduksella on. Jännitetyn suora käsivarsi auttaa tekemään laajan heilahduksen, mutta lyönnin teho jää rentoa käsivartta heikommaksi.

Hyvä keino harjoitella vasemman käsivarren suoruutta taakseviennissä on katsoa svingiä edessä olevasta peilistä. Mitä enemmän hartiat kiertyy taakse, sen helpompaan on pitää käsivartta suorana.

Osumassa vasen käsivarsi tulee itsestään suoraksi jos käsivarsi on rento. Tavallisin syy ohueen osumaan tai toppiin on osumahetkellä koukussa oleva vasen käsivarsi.

Saatossa vasemman käsivarren ei tarvitse olla suorana, vaan se saa kiertyä ja koukistua kyynärpäästä alaspäin. Väkisin suorana pidetty vasen käsivarsi hidastaa mailan vauhtia, eli mailan vapaata heilahdusta, joka vie lyönnistä tehoa. Saatossa suorana pysyvä käsivarsi jarruttaa mailan lavan luonnollista kiertymistä ja aiheuttaa helposti oikealle kaartavia slaisseja.


Hyvä keino harjoitella saatossa alaspäin koukistuvaa vasenta käsivartta on heilutella mailaa edestakaisin rennolla ½ svingillä ja tuntea molemmat olkavarret kiinni vartalossa.




Harjoitusohjelma 

Golfharjoittelu on hyvin tasapainossa kun harjoittelusta 1/3 on puttia, 1/3 erilaisia vajaita lyöntejä ja 1/3 pitkiä lyöntejä. Tämän lisäksi harjoitellaan kentällä pelaamalla harjoituskierroksia.

1. päivä   

(Putteja n. 150, lähilyöntejä 180, pitkiä lyöntejä 120)


Puttaa 30 palloa mailoja välistä

Puttaa 3 x 30 palloa pitkiä putteja eri kohteisiin

Puttaa 1-2 m putteja mahdollisimman monta peräkkäin reikään

Chippaa 2 x 30 palloa eri kohteisiin

Lyö 2 x 30 palloa griinibunkkerista

Lyö 2 x 30 palloa wedgellä eri kohteisiin 20-60m

Lyö 30 palloa lyhyellä raudalla

Lyö 30 palloa keskiraudalla

Lyö 30 palloa hybridillä tai väyläpuulla

Lyö 30 palloa draiverilla


2. päivä

(putteja 90, lähilyöntejä n. 100, pitkiä lyöntejä 90)


Puttaa 30 palloa 4 m putteja reikään

Puttaa 2 x 30 palloa eri kohteisiin

Chippaa 2 x 30 palloa eri kohteisiin

Chippaa 30 palloa vuorotellen 2 eri kohteeseen

Ota chippikisa tai chippaa oma kisa

Lyö 20 palloa lyhyellä raudalla

Lyö 20 palloa keskiraudalla

Lyö 20 palloa draiverilla

Lyö 30 palloa keskiraudalla erilaisilla pallonkaarilla



 

3. päivä

(putteja n. 120, lähilyöntejä n. 180, pitkiä lyöntejä 90)


Puttaa 2 x 30 palloa eri kohteisiin

Puttaa 1-2 m putteja mahdollisimman monta peräkkäin reikään

Kierrä harjoitusgriini puttaamalla reiältä reiälle ja laske tulos

Chippaa 2 x 30 palloa eri kohteisiin

Chippaa 30 palloa vuorotellen 3 eri kohteeseen

Chippaa 6 x 1 pallo ja jatka tarvittaessa puttaamalla reikään

Ota chippikisa tai chippaa oma kisa

Lyö 30 palloa griinibunkkerista

Lyö 2 x 30 palloa wedgellä eri kohteisiin

Lyö 20 palloa lyhyellä raudalla

Lyö 20 palloa keskiraudalla

Lyö 20 palloa hybridillä tai väyläpuulla

Lyö 10 palloa draiverilla

Lyö 5 palloa keskiraudalla eri kohteisiin kuin pelatessa

Lyö 5 palloa draiverilla eri kohteisiin kuin pelatessa

Lyö 10 palloa pitkää bunkkerilyöntiä




Chippikisa: Lyödään samasta kohdasta samalle lipulle. Se pelaaja joka lyö pallon lähemmäksi kohdetta, saa pisteen ja saa valita mistä ja minne lyödään seuraavaksi. Pelataan etukäteen sovittuun pistemäärään asti, esimerkiksi 5 tai 9 pisteeseen.

Jos pelaajien taidoissa on suuri ero, kannattaa ottaa tasoitus käyttööön. Tasoitus voi olla vaikka 1 gripinmitta, 1 mailanmitta tai toinen voi lyödä 2 palloa, joista parempi huomioidaan.


Chippikisa 2: Molemmilla pellajilla on 2 palloa. Pelataan etukäteen sovittuun pistemäärään, esimerkiksi 5 tai 9 pisteeseen. Pallot lyödään samasta kohdasta samalle lipulle seuraavalla tavalla: Toinen pelaajista aloittaa ja lyö yhden pallon, jonka jälkeen toinen pelaaja lyö heti perään samasta kohdasta. Toiset pallot lyödään seuraavassa järjestyksessä: Se pelaaja jonka pallo on kauempana reiästä lyö ensin toisen pallonsa. Lähimmäksi lippua lyönyt pelaaja lyö tämän jälkeen toisen pallonsa. 

Pelaaja jonka pallo on lähimpänä reikää saa pisteen. Jos saman pelaajan toinenkin pallo lähimpänä reikää kuin vastustajan pallo, saa hän 2 pistettä. Voittaja saa valita mistä lyödään ja minne seuraavaksi.


Chippikisa 3: Molemmilla pelaajalla on 2 palloa. Pallot lyödään samasta kohdasta samalle lipulle seuraavalla tavalla: Toinen pelaajista aloittaa ja lyö yhden pallon, jonka jälkeen toinen pelaaja lyö heti perään samasta kohdasta. Toiset pallot lyödään seuraavassa järjestyksessä: Se pelaaja jonka pallo on kauempana reiästä lyö ensin toisen pallonsa. Lähimmäksi lippua lyönyt pelaaja lyö tämän jälkeen toisen pallonsa. 

Lähimpänä reikää olevasta pallosta saa 2 pistettä, toiseksi lähimmästä pallosta saa yhden pisteen. Jos pallo menee reikään, siitä saa 5 pistettä. 


Chippikisa 4: Molemmilla pelaajilla on 3 palloa. Pelataan etukäteen sovittuun pistemäärään, esimerkisi 5 tai 9 pisteeseen. Lyödään pallot vuorotellen samasta kohdasta samalle lipulle. 

Pelaaja, jonka pallo on kauimpana lipusta, saa pisteen. Jos samalla pelaajalla on myös toisiksi kauimpana reiästä oleva pallo, saa hän toisenkin pisteen. Jos käy oikein huonosti, ja kolmaskin pallo on kauempana kuin paremmin lyöneen pelaajan huonoin pallo, tulee siitä vielä 3. piste. Pelin häviää se pelaaja joka saavuttaa sovitun pistemäärän.



Chippikisa yksin: Lyödään pallo alle mailan mitan päähän reiästä, onnistuneesta lyönnistä saa pisteen. Pelataan esimerkiksi 5 tai 9 pisteeseen asti.

Chippikisa yksin 2: Lyödään 2 (tai 3 palloa) samasta kohdasta alle mailan mitan päähän reiästä, onnistuneesta pallosarjasta saa pisteen. Pelataan esimerkiksi 5 tai 9 pisteeseen.


Samat kisat tomivat hyvin myös putissa



Etäisyysharjoitus pitkiin putteihin

Aseta palloja jonoon noin 50 cm välein. Aloita lähimmästä pallosta ja siirry aina seuraavalle pallolle. Harjoituksen tarkoituksena on lyödä pallot reikään. Palloja voi myös asettaa aina 2 vierekkäin ja lyödä 2 palloa peräkkäin jokaisesta kohdasta.


Puttikilpailu “Curling”

Jokaisella pelaajalla on sama määrä palloja, 3 - 6 kpl. Eri pelaajien pallot pitää olla selvästi toisistaan erotettavissa, joko merkinnöillä tai pallon värillä.

Joku pelaajista aloittaa ja lyö yhden pallon. Sitten on seuraavan pelaajan vuoro ja hän lyö yhden pallon. Näin jatketaan kunnes jokainen pelaaja on lyönyt yhden pallon. Pallot jäävät siihen mihin ne pysähtyvät. Sitten lyödään seuraavat pallot samassa järjestyksessä. Pallo saa osua ja tönäistä muiden pelaajien palloja.Kilpailun voittaa se pelaaja jonka pallo on lähimpänä reikää kun kaikki pallot on lyöty.

"Curling" kilpailun lopputilanne: keltainen voitti



Kaksi tehokasta tapaa parantaa taitoja pitkissä lyönnneissä:

Harjoittele paljon svingailemalla mailaa edestakaisin. Monelle golffarille olisi hyödyllisempää heilutella mailaa edestakaisin aamulla 2 minuuttia ja illalla toiset 2 minuuttia, kuin käydä lyömässä 200 palloa rangella.

Harjoittele paljon lähilyöntejä. Lähilyöntejä harjoittelemalla paranee osumat pitkissä lyönneissäPitkän pelin kannalta on usein hyödyllisempää lyödä 100 chippiä kuin 200 pitkää lyöntiä. Samalla paranee myös lähipeli!




Harjoitusksia ranneliikkeen tehostamiseen: 


Tee to tee -drilli

Mailan kädensijan yläreunassa olevaan reikään on asetettu tii. Tarkoituksena on tehdä pieni svingi mailalla siten, että taakseviennin yläasennossa tii osoittaa kohti palloa ja sama tilanne on loppuasennossa. Tällä tavalla mailan lapa kulkee svingissä tehokkaimmalla tavalla suhteessa mailan grippipäähän. Harjoituksen voi tehdä mainiosti myös ilman tuota tiitä.


Painetta palloon

Hyvä harjoitus tehostaa ranneliikettä on lyödä vajaalla svingillä matalia lyöntejä. Saatossa maila saa jäädä alas käsivarsien jatkeeksi.


Lyö kuin autonrengasta

Autonrengas on hyvä apuväline. Moni pelaaja jolla on vaikeuksia säilyttää rannekulma osumaan asti onnistuu siinä helposti kun lyö autonrengasta.



Vauhtia mailaan

Edestakaiseen heilutteluun voi yhdistää lujan viuh-äänen. Edestakaisissa heilahduksissa voi hakea mahdollisimman äänekästä sivallusta lyöntisuuntaan, taaksepäin mentäessä ei kannata hakea kovaa ääntä. Pitkällä mailalla ääni kuuluu parhaiten. 

Hyvä harjoitus on tehdä 12 lujaäänistä edestakaista svingiä peräkkäin. Mailan ei pidä tässä harjoituksessa osua maahan, koska tarkoituksena on hakea ainostaan viuh-ääntä. 12 svingin jälkeen pidetään muutaman minuutin lepotauko, jonka jälkeen tehdään sama harjoitus uudestaan. Vielä yksi lepotauko ja sitten vielä kolmas 12 viuh-svingin sarja. 

Tekemällä 12 + 12 + 12 viuh-svingiä viikosta toiseen on hyvät mahdollisuudet saada mailanpäähän lisää vauhtia.



Helpotusta kiertymiseen

Jos reilu kääntyminen hartioista tuntuu hankalalta, voi pienestä jumpasta olla paljon hyötyä. Alla on kaksi hyvää harjoitusta kiertymiseen. Kiertyminen hartiosta sivulle lienee niitä asioita joita tavallisessa arjessa tulee aika vähän tehtyä. Hyvä kiertyminen auttaa saamaan mailaan enemmän vauhtia.

Pidetään mailan päistä kiinni ja nostetaan maila eteen. Kierretään maila ja hartiat sivulle, pää saa kääntyä mukaan. Jos jättää katseen eteen, rajoittaa pään asento kiertymistä. Hyvä harjoitus tehdä aina tilaisuuden tullen, vaikka useamman kerran päivässä, meluiten päivästä toiseen.

Toinen hyvä harjoitus kiertymisen parantamiseen on mennä seinän viereen seisomaan siten, että seisoo kantapäät noin 30 cm seinästä. Kierrytään ylävartalosta taakse ja autetaan kiertymistä seinästä tukien varovaisesti lisää. Pysytään hetki kiertyneenä. Sama kierto toiseen suuntaan. Tuki seinästä auttaa kiertymään pidemmälle kuin kiertyisi ilman vetoapua. 



Hansikas vasempaan kainaloon:

Vasen käsivarsi taipuu saatossa kyynärpäästä alaspäin kun svingi on hyvä. Hyvä harjoitus on asettaa hansikas vasempaan kainaloon ja svingailla edestakaisin vajaalla svingillä. Täydäss svingissä hansinkkaan kuuluu pudota, mutta 2/3 svingissä hansikas saa vielä pysyä paikallaan.

Tästä harjoituksesta apua erityisesti pelaajille joilla on taipumusta lyödä slaissia tai toppeja.



Harjoitus ilman mailaa:

Sormet suorina edestä. Käsien ja käsivarsien liike svingissä ilman mailaa. Hyvä harjoitus tehdä kotona.




Harjoituksia yhdellä kädellä:

Lyö palloja maila vasemmassa kädessä 

Pallon lyöminen maila pelkässä vasemmassa kädessä on yksi parhaista harjoituksista hyvän ja sujuvan svingaamisen oppimiseen. Vasemmassa kädessä on (oikeakäteisellä) vähemmän voimaa ja sillä on ylipäätään vaikeampaa tehdä monia asioita. Monessa pallopelissä puhutaan rystypuolen lyönnistä, joka on tavallisesti heikompi kuin kämmenpuoli.  

Harjoituksen tehokkuus perustuu juuri tuohon heikkouteen. Rystypuolelta pitää svingin olla teknisesti melko hyvä että pallon saa lyötyä kunnolla - on vaikeampaa runnoa tai kauhoa kuten kahdella kädellä kiinni pitäen voi tehdä.  

Kannattaa aloittaa pienillä svingeillä ilman palloa. Kun maila liikkuu sujuvasti, on aika siirtyä svingaamiseen pallon kanssa. Ensimmäiseksi kannattaa lyödä vain lyhyitä lyöntejä. Jos lyhyet lyönnit sujuu, on aika lyödä pidempiä lyöntejä. 

Varoitus: jos lyö vasen käsivarsi jäykän suorana myös saaton lopussa, saattaa loppuasennossa vasen hartia jopa vahingoittua. Luontevassa lyönnissä vasen käsivarsi taipuu saatossa kyynärpäästä alaspäin, ja silloin myös vasen hartia pääsee vähemmällä.   

Vasemmalla kädellä lyömisessä mailan heilahdus (rannekulma) ajoittuu helpommin kohdalleen ja sekä osumassa että saatossa vasen käsivarsi pysyy helpommin suorana kuin kahden käden lyönnissä. Kun on joitakin kymmeniä lyöntejä lyönyt pelkällä vasemmalla kädellä ja sen jälkeen ottaa molemmat kädet käyttöön, tuntuu lyöminen usein perin helpolta.


Lyö palloja maila oikeassa kädessä

Pallon lyöminen maila pelkässä oikeassa kädessä on tehokas harjoitus. Jos on taipumusta lyödä palloa siten, että maila on osumassa jo hieman nousussa (duffi- ja toppiongelmia), voi tästä harjoituksesta olla paljon apua. Hyvässä lyönnissä on oikea käsi osumassa mailan etupuolella, kuten muissakin hyvissä lyönneissä. 

Jos on pelannut muita pallopelejä, tämä lyönti onnistuu usein vaivattomasti. Ellei onnistu, harjoitteleminen auttaa. Kun on lyönyt joitakin kymmeniä lyöntejä pelkällä oikealla kädellä, ja sen jälkeen ottaa molemmat kädet käyttöön, tuntuu lyöminen usein perin helpolta.


Muita hyviä harjoituksia:


Lyö palloja katsoen peilistä

Omaa svingiä kannattaa katsoa peilistä. Peilistä näkee mitä on tekemässä, ilman viivettä. 

Peilistä katsominen voi olla hyödyllistä myös silloin kun lyö palloa. Palloon osuminen tuottaa tavallisesti alkuun hieman hankaluuksia. Suuri osa lyö ensi pallon yli ja sitten osuu mailan kantaan. Ongelma johtuu tottumisen puutteesta, katseen suunnasta ja osin pään asennosta. Kun osuma löytyy on tämä harjoitus svingin kehittämisen kannalta tehokas. 

Videolta näkee paljon asioita, monia kohtia huomattavasti paremmin kuin peilistä, mutta peilistä katsomalla näkee ja tuntee samanaikaisesti mitä on tekemässä.


Painonsiirtoharjoitus 

Useimman pelaajat pyrkivät siirtämään painon lyönnin mukana etummaiselle jalalle. Jos tämän kanssa on ongelmia, voi tästä harjoituksesta olla apua. 

Tee lyönnin jatkoksi 3 askeleita pallon menosuuntaan. Tämä onnistuu jos paino siirtyy lyönnin mukana eteen. Kun on joitakin kymmeniä lyöntejä harjoitellut näin, on hyvät mahdollisuudet siihen että paino siirtyy tavallisellakin lyönnillä hyvin eteen.


Painonsiirtoharjoitus 2 

Otetaan ensin alkuasento. Vasen jalka siirretään oikean jalan viereen. Viedään maila taakse tavalliseen tapaan. Samalla kun aloitetaan liike alaspäin, siirtyy ylävartalo ja vasen jalka paikoilleen. 

Jos paino siirtyy ajoissa, pallo lähtee normaalisti. Jos paino jää taakse, ei lyönti onnistu.


Polviltaan lyöminen

Polviltaan lyömistä voi olla hyvä harjoitella, vaikka sellaista lyöntiä ei tarvita kovin usein. Jos pallo on päätynyt puun alle ja matalalla olevat puun oksat estävät normaalin svingaamisen, voi tällaisen lyönnin osaamisesta olla hyötyä. Harvinainen tilanne, Jos pallo makaa kuitenkin hyvin, eivätkä oksat ole pallon lentoreitin edessä, voi säästää juuri sen ratkaisevan lyönnin. 

Polviltaan lyömistä kannattaa harjoitella silloin kun on kuivaa, koska silloin polvet säästyvät kastumiselta. Kätevää on harjoitella talvikaudella sisätiloissa. Ulkona harjoitellessa voi tietenkin asettaa pyyheliinan polvien alle, mutta pelatessa niin ei rangaistuksetta tehdä. 

Polviltaan lyömisen harjoittelu monipuolistaa omaa lyöntivalikoimaa, ja tästä harjoittelusta on apua myös lyönteihin joissa pallo on pelaajaa ylempänä.  

Erilaisten lyöntien hallitseminen auttaa kiperissä tilanteissa. Kaikkein tärkeintä on tietää kannattaako lyöntiä ylipäätään lähteä yrittämään. Jos on joskus kokeillut lyöntiä, tietää paremmin.





Esimerkkejä harjoituksista joita voi tehdä kentällä:


Harjoitus kentällä 1

Pelataan 3-9 reikää kahdella pallolla. Jatketaan aina paremman pallon kohdalta.


Harjoitus kentällä 2

Lyö aina huonon lyönnin jälkeen “terapiapallo”, mutta jatka alkuperäisellä pallolla.


Harjoitus kentällä 3

Lyö avauslyönti aina rauta 7:lla. Peli jatkuu eri kohdasta kuin tavallisesti.


Harjoitus kentällä 4

Harjoittele hallitsemaan sivukierteitä: Pelaa 3 ensimmäistä reikää ja lyö fadea joka lyönnissä. Sen jälkeen pelaa seuraavat 3 reikää joissa lyöt drawta joka lyönnissä. Vuorottele samalla tavalla loppukierros.


Yllä olevien harjoitusten määrää sekä päivien että pallojen osalta voi muuttaa itselleen sopivammaksi. Pienemmilläkin pallomäärillä kehityy. 

Takavuosien kuusinkertainen Major-voittaja Lee Trevino sanoi joskus haastattelussa että hänkin löi ensimmäiset miljoona lyöntiään mihin sattuu, kuten moni muukin. Jos lyö 300 palloa päivässä 10 vuoden ajan, pääsee miljoonaan lyöntiin. Moni nuori ammattilainen on lyöntikokemukseltaan lähellä tätä määrää.